om u:point
U:point er et specialiseret socialfagligt tilbud til unge og familier i udsatte positioner. Vores kunder er primært kommuner, der ønsker et højt kvalificeret alternativ til mere indgribende støttende indsatser. Vi leverer tids- og fagfleksible løsninger på komplekse opgaver.
U:point er et specialiseret socialfagligt tilbud til unge og familier i udsatte positioner. Vores kunder er primært kommuner, der ønsker et højt kvalificeret alternativ til mere indgribende støttende indsatser. Vi leverer tids- og fagfleksible løsninger på komplekse opgaver.
U:point er udpeget som VISO-leverandør under Socialstyrelsen og tilbyder rådgivning til kommuner og fagpersoner i særligt komplicerede sager om udsatte børn og unge.
U:point blev etableret i 2017 og er en registreret socialøkonomisk virksomhed. Det betyder, at vi er en privat organisation med selvstændig økonomi. Vores overskud reinvesteres bl.a. i udvikling af innovative faglige løsninger, der hjælper udsatte unge og deres familier.
Om at arbejde i U:point
U:point er organiseret omkring løsningen af vores faglige opgaver.
Vi samarbejder i tre jobfunktioner: De udførende konsulenter (Familieterapeuter, Unge- og Familiekonsulenter, Samværskonsulenter), Socialfaglig koordinator og den Administrative Leder.
Når indsatsen er aftalt med kunden, arbejder vi med den unge og familien i deres hverdag. Vi arbejder fagfleksibelt og nysgerrigt med udgangspunkt i barnets plan eller ungeplanen samt opgavens konkrete behov og muligheder. Det stiller krav til vores selvstændighed, mod og ydmyghed.
Vores arbejde rækker fra støtte i hverdagen til terapeutisk familiebehandling. Vi arbejder med den unge og familien i kontakten med myndigheder, institutioner og i behandlingssituationer. Vi støtter ved vanskelig overgang fra fx udskrivning fra psykiatri eller hjemgivelse fra opholdssted til at fungere i hverdagen. Vi arbejder med at styrke relationer som alternativ til anbringelse eller andre indgribende indsatser.
Man kan kende en U:pointer på, at vi er respektfulde, fagligt tydelige og bevidste om grænser – vores egne og andres. Vores arbejde forudsætter faglig kreativitet og robusthed, samt at vi mestrer relationsarbejde. Derfor er vi kvalificerede til at være selvledende, og har organiseret U:point omkring den faglige opgave.
U:points vidensmiljø og vidensudvikling
Vi arbejder systematisk med at udvikle og styrke U:point som tværfagligt vidensmiljø ud fra et perspektiv om arbejdspladsen som en arena for læring og faglig udvikling. Gennem vores strategi og organisatoriske udvikling har vi etableret fora/læringsrum med fokus på vidensdeling og -udvikling:
- Personalemøder hver uge med primært fokus på sagsdrøftelser, faglig refleksion og feedback. Endvidere med vidensdeling fra uddannelse og kursusdeltagelse osv. med fremlæggelse og drøftelser heraf med relevans for U:points opgaver og praksis.
- Individuel sparring eller teamsparring med socialfaglig koordinator eller socialfaglig akademisk konsulent, målrettet de enkelte arbejdsopgaver, der sikre at relevant faglig viden bringes i spil i opgaveløsningen.
- Gruppesupervision med ekstern supervisor Cæcilie Böck Buhmann og Sofie Stender én gang om måneden.
- Individuel ekstern supervision til alle udførende medarbejdere én gang om måneden.
- U:points advisory board, et vidensforum, der bidrager med ekspertviden inden for forskellige fagområder.
- 4-5 faglige arrangementer årligt. To personaledage/fælles faglig udviklingsdage samt 2-3 netværksarrangementer, hvor alle faste medarbejdere, akutteam samt eventuelle eksterne interessenter og eksperter/forskere samles.
- Uddannelsesfølgegrupper, bestående af 4-5 kollegaer, der nedsættes når en medarbejder er under uddannelse. Indhold af hver kursusgang fremlægges. Ny viden, metoder osv. drøftes og perspektivers i relation til, hvordan det kan integreres i den faglige praksis i U:point.
- Strategi for uddannelses-/kompetenceudvikling, som specifikt er rettet mod at understøtte og udvikle relevante kompetencer i forhold til målgruppen vi arbejder med.